Zakres usług Facility Management

Napisane przez: piątek, 17 luty 2012 15:10

Definiując pojęcie Facility Management wymieniliśmy główne obszary działalności, w których możemy spotkać tę usługę. Pora teraz zagłębić się w tym temacie i spróbować określić zakres usług Facility Management. W specjalistycznych publikacjach, albo na stronach internetowych firm działających w tej branży można spotkać bardzo wiele różnych opisów zakresu usług FM. Jedni dzielą te usługi na Techniczny i Infrastrukturalny FM. Inni mówią o Property Management i Facility Management. Spotykamy sie z pojęciami Support Services czy Property Services. W zależności od profilu firmy wykonawczej akcenty rozłożone są na tej czy innej grupie usług.

Wydaje się, że podobnie jak przy definicji Facility Management, tak i tutaj, norma PN-EN 15221 może być bardzo pomocna. Korzystając z tych wszystkich informacji oraz opierając się na naszych doświadczeniach możemy rozwinąć ten temat.

Zacznijmy od podziału tych usług na dwie kategorie. Pierwsza z nich dotyczy usług skierowanych na obiekt budowlany. Możemy mówić o zagospodarowaniu powierzchni, o infrastrukturze, o aspekcie „technicznym" FM, ... Mówimy tu o kategorii, która odpowiada na pytanie: Gdzie i jak? Druga kategoria usług jest skierowana na ludzi i na organizacje. Możemy mówić o lokatorach, o użytkownikach, o najemcach, ... Czyli odpowiadać na pytanie: Kto i jak? W każdej z tych kategorii można odnaleźć specyficzne grupy usług.

W tej pierwszej, dotyczącej infrastruktury, umieścimy grupy usług „technicznych". Nieraz można spotkać się z nazwą „hard services". Podział tych usług mógłby wyglądać tak jak poniżej:

  • Zagospodarowanie powierzchni
    • Początkowy odbiór obiektu
    • Wymiany i modernizacje struktury zewnętrznej i wewnętrznej oraz instalacji i urządzeń
    • Przeglądy okresowe
    • Administracja nieruchomości
    • Utrzymanie i eksploatacja – dotyczy struktury, wyposażenia technicznego oraz bieżących napraw (i tutaj cała lista instalacji i urządzeń)
      • Instalacje elektryczne
      • Instalacje hydrauliczne
      • HVAC – ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja
      • ...
      • W tej grupie znajdą się również instalacje BMS wraz z oprogramowaniem czy też samo oprogramowanie wspomagające utrzymanie – CAMM.
  • Tereny zewnętrzne
    • Drogi dojazdowe
    • Tereny zielone
    • Parkingi zewnętrzne
    • Oświetlenie zewnętrzne
  • Sprzątanie
    • Bieżące
    • Gruntowne
    • Specjalistyczne – np. zwalczanie szkodników (tzw. Usługi 3D)
    • Utrzymanie terenów zewnętrznych
  • Miejsce pracy
    • Specyficzne wykończenia i adaptacje
    • Meble
    • Dekoracje (rośliny, obrazy, ...)
    • Zarządzanie powierzchniami
  • Media
    • Zarzadzanie energią i mediami – dotyczy to energii elektrycznej (sieciowej i własnej, odnawialnej i nieodnawialnej), gazu (odnawialnego i nieodnawialnego), paliw płynnych i stałych, ogrzewania i chłodzenie sieciowego, wody i odpadów
  • Usługi wynikające ze specyfiki działalności podstawowej
    • Utrzymanie i eksploatacja specyficznych instalacji i urządzeń
    • Specjalistyczne usługi sprzątania
    • ...

W drugiej kategorii, dotyczącej ludzi i organizacji, nazywanej nieraz „soft services", możemy odnaleźć następujące grupy usług:

  • Zdrowie, Bezpieczeństwo, Ochrona, Środowisko
    • Bezpieczeństwo i Higiena PPracy
    • Ochrona (obiektu, personelu)
    • Ochrona środowiska
  • Hotelarstwo
    • Usługi kateringowe (stołówki pracownicze, obsługa imprez, dystrybutory napojów i słodyczy)
    • Recepcja
    • Obsługa sal konferencyjnych i imprez
    • Ubrania robocze
    • Sygnalizacja i oznakowanie
  • Informatyka i Komunikacja
    • Łączność i telekomunikacja (m.in. standard telefoniczny)
    • Usługi informatyczne
  • Logistyka
    • Artykuły biurowe i papiernicze,
    • Zarzadzanie dokumentami (reprografia, biblioteki i archiwa)
    • Poczta (wewnętrzna i zewnętrzna), kurierzy
    • Przeprowadzki
    • Podróże służbowe
    • Flota samochodów
  • Wsparcie dla działalności podstawowej
    • Finanse i Księgowość
    • Kadry i Płace (wypłaty, rekrutacje, szkolenia, ...)
    • Marketing i Komunikacja
    • Dział prawny
    • Zamówienia, zaopatrzenie
    • Sekretariat i tłumaczenia
  • Usługi wynikające ze specyfiki organizacji
    • Radio i telewizja wewnętrzna

Nie jest to na pewno kompletna lista usług zawartych w pełnym obszarze Facility Management. Zgodnie z definicją z poprzedniego artykułu powinniśmy odnaleźć tutaj wszystkie działania mające na celu wspomaganie i poprawę efektywności podstawowej działalności. Działania te mogą być wykonywane albo przez służby wewnętrzne danej organizacji, albo też zlecane specjalistycznym firmom (outsourcing). W praktyce rzadko spotykamy się z powierzeniem zewnętrznym firmom pełnego zakresu FM. Zwykle jest to tylko cześć tego obszaru, pozostała część zostaje w gestii wewnętrznych służb. Trzeba również powiedzieć, ze na polskim rynku trudno jest znaleźć tak uniwersalnego wykonawcę usług FM, który podjąłby się samodzielnie realizacji pełnej gamy usług.

O firmach zajmujących się obszarem FM na polskim rynku będzie można przeczytać w kolejnym artykule z tej kategorii. Jakie jest pochodzenie tych firm, jakie są ich specjalności wewnątrz FM, ...?

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.